czwartek, 18 lipca 2013

TRV 5.7GHz - opis

Konstrukcja transwertera 5,7GHz.
W TRV zastosowałem ogólnodostępne i tanie części.
Transwerter powstał na bazie projektu F6BVA w której część radiowa na 6cm jest taka sama jak w oryginale. Został zmodyfikowany powielacz i wejście sygnału 144MHz.
Koledzy UA3DJG i RX3DR wprowadzili  znaczącą zmianę, umieścili LO na głównej PCB co pozwoliło uprościć, zmniejszyć konstrukcje i pominąć jedną płytke powielacza z 117MHz na 5,6GHz.
Ja zmieniłem układ wejścia pośredniej 144MHz i zastosowałem układ przełączania napięć tak jak w TRV Romana DJ6EP czy transwerterach DB6NT.
W transwerterze należy zastosować zewnętrzne OCXO o częstotliwości 117MHz i mocy 4-5db.


Schemat LO
L1 - 100nH
L2 - L3 - 4 zwoje na fi 3mm drutem 0,5mm,
L4 - L5 - podkówka z drutu o dł. 15mm i fi 0,5mm
Sygnał 117 MHz podany jest na potrajacz częstotliwości na tranzystorze bipolarnym T1 - BFR92a,  którego obwód wyjściowy stroimy na częstotliwość 351MHz.
Podwajacz sygnału z 351MHz na 702 MHz to tranzystor T2.
Kolejne stopnie to wzmacniacze harmonicznych ERA3SM z filtrem FG-2500 na częstotliwości 2808MHz i kolejnym kubkowym na 5616MHz.
Sygnał z LO podawany jest na mieszacz diodowy HSMS8202. L6 to 5zw na fi 3mm.
Mieszacz pasywny wykonany jako pierścieniowy 6/4 Lambda pracuje w obydwie strony.
Po stronie w.cz. (5760 MHz) mieszacz połączony jest z dzielnikiem Wilkinsona, który zastępuje przełącznik napięć dochodzących z toru odbiorczego lub wychodzących do toru nadawczego.
Miedzy mieszaczem a dzielnikiem mocy znajduje się filtr kubkowy, który oddziela sygnał pożądany od sygnału lustrzanego.
W torze nadajnika zastosowano wzmacniacze ERA3SM i filtr kubkowy zestrojony na 5760MHz. W torze odbiorczym zastosowano dwa stopnie na NE32584C i wzmacniacz ERA3SM.


Oryginalny schemat



Ja zastosowałem kubki z zaślepek na  rurkę 18mm.


Widok od strony kubków

Widok od strony elementów

Schemat TRV